Tantra – Het ochtendritueel van….. – Lotte

Vandaag heeft Lotte haar ochtendritueel voor ons uitgewerkt. Lotte geeft workshops waar ze vrouwen op een laagdrempelige manier laat kennis maken met Tantra. Tantra maakt dus ook deel uit van haar ochtendroutine. Lees snel verder. 

Vertel eens wat over jezelf. Hoe heet je, hoe oud ben je en wat doe je voor werk?
tantraMijn naam is Lotte en ik ben 31 jaar, heb een hele lieve vriend en de leukste kat van de wereld. Ik beheer een blog en geef workshops waar ik vrouwen op een laagdrempelige en openhartige manier kennis laat maken met Tantra. Om zich zo meer verbonden te voelen met zichzelf, hun lichaam en anderen. Het is mijn missie om mensen bewuster te laten worden en de taboe af te halen van vrouwelijke seksualiteit.

Daarnaast werk ik nog een aantal uurtjes in loondienst als coupeuse (kleding vermaken). Verder sta ik graag in de keuken om lekker te koken, bakken en kliederen en vind ik het heerlijk om hard te lopen en te wandelen.

Hoe laat sta jij op en wat is het eerste dat je dan doet?
tantra
Mijn wekker gaat doordeweeks tussen zes en zeven, afhankelijk van hoe laat ik de avond ervoor in bed lag. Ik vind het fijn om acht uur slaap te pakken. Het eerste wat ik doe is een paar keer diep en rustig ademhalen en me afstemmen op hoe ik graag wil dat de dag verloopt. Dan start ik de ochtend met een aantal oefeningen die ik uit Tantra heb geleend. Allereerst tune ik in om te voelen waar mijn lichaam het meest behoefte aan heeft. Dan varieer ik tussen ademwerk, meditatie en feminine flow of yoni yoga. Dit zijn oefeningen die ook uit Tantra komen en die je helpen om je vrouwelijker, sensueler en gelukkiger te voelen. Ook al lijkt dit misschien vreemd of onbelangrijk, jezelf vrijer voelen in je sensualiteit heeft invloed op je hele leven! Nieuwsgierig naar zo’n oefening? 

Ben je een ochtendmens of een avondmens? Met andere woorden: kom je snel of langzaam op gang?
Eigenlijk geen van beide, ik ben een echte slaapkop. Minimaal acht uur dus, en als het even kan langer. Maar ik merk dat ik zo veel fitter ben als ik vroeg opsta en de ochtend goed start dat ik het waard vind om daar een uur eerder voor m’n nest uit te komen. En er dus ook eerder in te gaan. Doordeweeks probeer ik er om 22:00 in te liggen, en een uur van te voren geen actieve dingen meer te doen.

Douche je ’s ochtends of ’s avonds?
Doordeweeks eigenlijk altijd ‘s avonds, naast dat ik er ‘s ochtends geen tijd voor maak vind ik het ook heerlijk om voor het slapen gaan de dag van me af te spoelen en lekker warm en fris in mijn bed te kruipen

Heb je een vast ontbijt dat je ’s ochtends altijd maakt? Of varieer je hierin.
tantraVariatie is key tot een goede gezondheid. Naast Tantra is gezond eten ook één van mijn passies. Mijn favoriet voor ochtenden waar ik weer eens te weinig tijd heb is wat vers fruit met noten of een groene smoothie. In het weekend vind ik het heerlijk als mijn vriend pannenkoekjes bakt. Met spek en appel, of met vers fruit en kwark, heerlijk! Op koude winterse ochtenden ben ik dol op een kom verwarmende havermout met veel kaneel.

Hoe lang sta jij ’s ochtends voor de spiegel?
Oei hahaha, dat is echt niet langer dan 10 minuten. Borstel door m’n haar, likje make up erop, tandjes schrobben en klaar. Maar omdat ik vanuit huis werk, besteed ik er ook niet veel aandacht aan. Als ik iets belangrijks heb dan is het zo rond de 20 minuten.

Welke producten gebruik jij het liefst voor op je huid?
Noem me een geitenwollensokken type, maar ik wil zo min mogelijk chemicaliën op mijn huid. Als het droog wordt, gebruik ik arganolie, en na het douchen smeer ik me in met een zelfgemaakte bodybutter met cacaoboter en magnesiumolie. Lekker ontspannend voor het slapen gaan.

Ontbijten jullie aan tafel of voor de tv?
Ik zou het liefst zeggen aan tafel, maar meestal plof ik op de bank. De TV heb ik bijna nooit aan, maar vaak luister ik een inspirerende audio of vrolijke muziek op mijn telefoon. Zo krijg ik mezelf nog meer in de mood om aan de slag te gaan. In het weekend zijn ontbijtjes op bed overigens ook heel welkom 🙂

Hoe laat ga je de deur uit? En waar ga je dan naartoe?
Ondanks dat ik twee uur de tijd neem voor mijn ochtendritueel is het de laatste 10 minuten toch altijd rennen en vliegen. Ik probeer het elke ochtend opnieuw maar het blijft een zwak punt. Als ik naar het atelier moet, stap ik om 8:45 uur op de fiets, werk ik vanuit huis wil ik om 9:00 uur achter de laptop zitten.

Neem je nog lunch en/of tussendoortjes mee voor die dag?
Ja, ik gooi altijd wat stukken fruit of snackgroenten in mijn tas. Nootjes, pure chocola of gedroogd fruit, net waar ik zin in heb. Voor de lunch flans ik vaak een snelle salade in elkaar, of wat rijstwafels /crackers met ei en avocado.

Tot slot: heb je nog tips voor anderen?
tantraDoe wat voor jou goed voelt en waar jij blij van wordt. Ik probeerde jaren een goed ochtendritueel te vinden en volgde tips op van inspirerende mensen. Mediteren, lezen, schrijven, yoga, fitness… Maar het voelde altijd als een moeten. Nu word ik ‘s ochtends wakker met de gedachte “oooh ik mag zo lekker mijn oefeningen weer doen”. Kies dus iets waar jij blij van wordt, wat je graag doet en waarvan je merkt dat het je dag positief beïnvloedt. Je eerste gedachte als je wakker wordt, zet de toon voor de rest van de dag. Zelfs als je weinig tijd hebt, kun je je daar even bewust van zijn, door bijvoorbeeld een paar keer bewust diep adem te halen in bed, of vrolijke muziek te draaien tijdens het aankleden. Misschien met een klein dansje er bij 😉


Bedankt Lotte voor een kijkje in jouw ochtendritueel. Heel inspirerend! Bijzonder om wat meer over Tantra te lezen op deze manier. Wil je meer weten over Tantra, bekijk dan de blog van Lotte? Klik hier. 
Heb je ook de ochtendrituelen van Laura en Marija al gelezen? En Esther van 100%YOGA?

Lijkt het jou ook leuk om hier met jouw verhaal te staan? Mail ons via contact@fitfunfab.nl en wij nemen contact met je op!

13 gedachten over “Tantra – Het ochtendritueel van….. – Lotte

Voeg uw reactie toe

    1. Haha! Ik lees hier een iets drukkere ochtendspits dan vroeger? Het wordt in de toekomst vast weer rustiger voor je en kom je weer wat aan jezelf toe.

      Like

  1. Wat leuk om die verschillen te lezen! Ik kan zelf bijvoorbeeld echt heel slecht tegen ’s avonds douchen; dan maak ik mezelf en m’n lijf juist wakker en ben ik dus niet meer in slaap te krijgen!

    Like

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑