De Facebook ophef – Column 32

Lieve Laura,
Al weken staat Facebook in een slecht daglicht. Er is data gelekt van 90.000 Nederlandse Facebook gebuikers (en wereldwijd tientallen miljoenen). Whaaaat?!? Dat is echt veel! Ze hebben persoonlijke gegevens verzameld en gebruikt om gerichte politieke advertenties te tonen. En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt bij Facebook. Facebook ophef alom dus.

Scary
facebook ophefFacebook weet gewoon wat jij uitspookt op internet. Waar je op klikt, naar welke sites jij gaat, hoeveel je op internet zit, wat je koopt, welke ziektes je onder de leden hebt, enz. Dit is best wel scary! En kunnen we er wat aan doen? Niet echt…. Ja, je kan tegen betaling (aan Facebook natuurlijk) een beter beveiligde account krijgen. Tuurlijk! Sla er maar een slaatje uit. Lekker uitbuiten die handel. Ik vind gewoon dat Mark Zuckerberg (directeur van Facebook) ervoor moet zorgen dat alle gebruikers veilig op hun account kunnen zitten. Dat is hij toch aan zijn Facebook klanten verplicht? Gelukkig heeft Marky Mark ook gezegd het privacybeleid aan te passen.

Sorry
facebook ophefGelukkig heeft hij deze grove fout wel erkend en sorry gezegd. Maar dat is wel lekker makkelijk, hè? Je maakt een fout, zegt sorry en dan is alles weer goed. Ik beroof een bank, zeg sorry (als ik gepakt word) en dan wordt het me vergeven. Nou, als het zó makkelijk gaat….

Ga jij nu twijfelen over de veiligheid van jouw internetgedrag, Lau? Moeten we onze account opheffen, omdat ze anders teveel van je weten? Of zijn er foefjes die je kan doen, waardoor het veiliger voor je is. Heb je tips voor deze Facebook ophef?

Liefs,
Marija


Lieve Marija,

Nou hè, Facebook ophef all over the place! Allemaal BN’s ers ook die zich ermee gaan bemoeien. Van de ene moet je je Facebook pagina opheffen en van de andere moet je dat juist niet doen. Wat is wijsheid?

Overtrokken
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het allemaal een beetje overtrokken. Niet dat ik de veiligheid en privacy van ons Facebook gebruikers niet belangrijk vindt natuurlijk, begrijp me niet verkeerd. Maar dat nu alles over Facebook gaat. Heb je weleens nagedacht wat Google allemaal van je weet? En ik kan je vertellen, dat is nog veel en veel meer. Ik heb het idee dat zij wel een soort van blij zijn nu met wat er gebeurt. Zij blijven (tot nu toe dan) nog buiten schot.

Tweestapsverificatie
facebook ophef
Als je op internet zit, dan weet je dat er informatie over je wordt getrackt. Of je het er nu mee eens bent of niet, het gebeurt. Dat die informatie dan wordt gedeeld of gebruikt (of misbruikt) voor verkeerde doeleinden, dat is natuurlijk niet de bedoeling en daar moet een stokje voor gestoken worden. Maar hoe? Dat is een goede vraag. Ik hoor nu tegenwoordig veel over een tweestapsverificatie, dat zou echt moeten helpen. Je logt dan in met inloggegevens en vervolgens wordt er om een code gevraagd die je ontvangt via je mobiel. Misschien een goede tip om je hiervoor aan te melden.

Tips
De belangrijkste tip buiten de tweestapsverificatie die ik heb is, zorg dat je je privacy op alle social kanalen goed op orde hebt. Kijk hier nog eens naar en sla de wijzigingen op. En verder: zorg dat je alleen dingen deelt die de hele wereld zou mogen zien. Zo denk ik altijd. Vinden mijn kinderen dit oké als ik dit deel, mijn man, mijn ouders, mijn vriendinnen. Is dat antwoord ja, dan deel ik het.

Benieuwd wanneer er naast de Facebook ophef begonnen wordt met de Google ophef 🙂

Liefs
Laura


Iedere maandag verschijnt er een column op Fit Fun Fab. Iedere week een ander onderwerp wat ons bezighoudt. Vorige week ging het over liefde op het eerste gezicht. Mooi onderwerp toch?

Bijvoorbeeld de column over het wapenbeleid in Amerika.  Of een wat luchtiger onderwerp zoals de vieze vakantiehuisjes van Landal, Centerparcs en Roompot.

Of lees deze column over het hebben van een telefoonverslaving

20 gedachten over “De Facebook ophef – Column 32

Voeg uw reactie toe

  1. Het is inderdaad een goed onderwerp om even bij stil te staan. Gelukkig let ik van mijzelf al vrij goed op wat ik online deel, onder het mom van ‘je weet maar nooit’. Eigenlijk zal iedereen zich dat eerst af moeten vragen voor je iets online zet of aanvinkt, dit voorkomt al een hoop ellende 🙂

    Like

  2. Ik ben het helemaal met je eens. En soms is het wel heel erg irritant dat als ik iets zocht op google ik meteen wekenlang advertenties zie op Facebook van een bepaald product, rot op! MAar goed, keerzijde van het toch wel heel erg handige internet, haha

    Like

  3. Als je online actief bent en gebruik maakt van de mogelijkheden van het Facebook, dan moet je het niet raar vinden dat jouw gegevens worden gebruikt door het World Wide Web. Want ondanks dat ik daar last van heb (overvolle mailboxen en een overvolle tijdlijn) vind ik het ook prettig dat ik mijn blogposts kan verspreiden d.m.v. Facebook. En dat dát ook nog eens gratis is.

    Dus eigenlijk heb ik geen reden om te zeuren. Daarom doe ik ook niet mee met #byebyefacebook.

    Like

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑