Kinderfeestje – hel of niet? – Column 44

Lieve Marij,
Afgelopen week was het zover, het kinderfeestje van Tijn. Tijn is midden in de zomervakantie jarig, dus daarom vieren we zijn kinderfeestje ervoor. Hij mag dan op 1 dag trakteren op school, de klassen rond en zijn feestje vieren. Als dat geen droomdag is van een 7 jarig jongetje is weet ik het ook niet meer…

Veel kinderen

Nu weet jij al dat ik niet heel goed ben met kinderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op mijn kiddo’s en op de vriendjes en vriendinnetjes van Tijn & Milou, maar ik word altijd een beetje nerveus als ik de verantwoording krijgt over meer dan 2 kindjes. Jij draait daar je hand niet voor om, maar ik dus wel. En daarom ben jij ook juf waarschijnlijk en ik niet.

Kinderfeestje

kinderfeestjeMaar goed, even terug naar het kinderfeestje van Tijn. Ik vind het dus een hele organisatie. Het begint al met de uitnodigingen, een datum prikken wat heel lastig is aan het einde het schooljaar omdat er veel feestjes zijn, kiezen welke kindjes en bepalen wat we gaan doen. En dan is het feestje dus nog niet begonnen. Gelukkig weet Tijn heel goed wie zijn vriendjes zijn en was het niet echt een moeilijke keuze voor hem wie er kwamen alhoewel het er wel 2 meer zijn geworden dan eigenlijk mocht. Hij mocht er van mij 7 (hij wordt dus 7) en dan heb je een mooi even aantal jongetjes met hem erbij, maar omdat ie dit jaar ook 2 nieuwe vriendjes heeft gemaakt, wilde hij die er ook graag bij. Dus 10 jongetjes in totaal. En een klein zusje die qua energie niet echt onderdoet voor de boys 😉

Energie

Ja, je leest het goed. 10 jongetjes van rond de 7 jaar. En ik kan je vertellen… die zijn druk. En niet zomaar druk, maar echt DRUK. Waar ik afgelopen jaren nog weg kwam met een zelf geknutselde speurtocht, moest ik dit jaar toch echt iets verzinnen wat helemaal ‘vet cool’ was voor een 7 jarige.  Gelukkig had ik echt een top feestje gevonden waar de kids hun energie in kwijt kunnen en kan het lekker buiten. Dat is weer het voordeel van in de zomer jarig zijn. Later zal ik nog eens een blog schrijven over dit hele leuke feestje, want dit kan weer een tip zijn voor andere ouders, maar dat komt na de vakantie. Tijn heeft gelukkig echt de dag van zijn leven gehad, al zijn vriendjes op 1 plek op zijn feestje. En dan neem ik de hele organisatie, de drukte, het gegil, het gestoei allemaal op de koop toe.  Want van zo’n intens gelukkig voldaan koppie kan ik geen genoeg krijgen en ik kijk nu al uit naar volgend jaar. Of naar de foto erna dan 😉

Maar juf Marij, hoe doe jij dit allemaal fluitend? Heb jij nog tips voor een goed georganiseerd kinderfeestje?

Liefs,
Laura


Lieve Lau,
Wat goed dat jij het kinderfeestje uitbesteedt als je van jezelf weet dat een groep kinderen je niet zo goed af gaat. Al zijn daar de meningen nog over verdeeld, want ik vind dat jij wel heel leuk met kids bent! Maar dat terzijde…..

Groep

Nou heb ik toevallig ook vorige week het kinderfeestje van Thijs gehad en dat was echt heel leuk! Maar ik moet er ook bij zeggen dat het ook aan de samenstelling van de groep ligt. Als je een groep niet luisterende stuiterballen hebt, is het verdomd lastig zelf ontspannen en leuk voor ze te blijven. Maar dat was bij Thijs zijn feestje gelukkig niet het geval, waardoor dit feestje als gesmeerd verliep. Dit feestje werk ik binnenkort uit in een aparte blog.

kinderfeestje

Tips voor feestjes algemeen

* Bereid als je zelf een feestje bedenkt (en uitvoert) alles heel goed voor. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en sta je er zelf een stuk ontspannender bij. Maar dit geldt eigenlijk voor alles wat je in je leven onderneemt…
* Vraag hulp van je man en/of moeder. Zo hoef je niet alles alleen te doen.
* Besteed het feestje uit. Er zijn zoveel leuke kinderfeestjes te boeken via internet. Nadeel is dan wel dat het vaak duur wordt.

Tips om een groep kleuters in bedwang te houden

kinderfeestje* Spreek een stilteteken af.
Als jij iets wilt vertellen is het wel handig dat er geluisterd wordt. Om aandacht te trekken klap je 3x in je handen en laat je ze de handen in de lucht steken. Oefen dit eerst een paar keer, zodat ze ook van elkaar zien wat de bedoeling is.
Let op: dit is natuurlijk niet handig als je met een kinderfeestje naar een binnenspeeltuin gaat. Daar kan het soms zó lawaaiig zijn dat je jezelf niet eens kan horen praten….
* Kleine kinderen vinden het fijn om vantevoren te weten wat er gaat gebeuren. Bespreek dus globaal het programma dat je hebt, zodat ze weten waar ze aan toe zijn. In de klas gebeurt dit ook altijd met dagritmekaarten.
* Houd de spelletjes/activiteiten kort.
kinderfeestjeKleuters hebben een korte spanningsboog.
* Zorg voor een klein cadeautje ergens tijdens het feestje waar ze direct even mee kunnen spelen. Dan zijn ze heel even rustig en kan jij weer opladen.
* Zet voor jezelf een fles wijn in de koelkast. Houd deze in gedachten als het te druk voor je wordt en beloon jezelf na afloop van het feestje met een glaasje wijn (of twee…).

Liefs,
Marija


 

Gedurende de zomermaanden verschijnt er iedere woensdag een column op de blog over een onderwerp wat ons bezighoudt.

Met onderwerpen zoals botox. Al gelezen?

Ook hebben we een column over de vluchtelingen geschreven.

Of de column over Orthorexia al gelezen? Een bewogen onderwerp.

Bekijk deze column eens over het naderende einde van het schooljaar en een eventueel cadeau voor de juf of meester. 

En heb je de column over de vieze vakantiehuisjes al gelezen? Of over de bevalling van Kate?

Of over het altijd actuele onderwerp: schermtijd voor je kind. 

24 gedachten over “Kinderfeestje – hel of niet? – Column 44

Voeg uw reactie toe

  1. Voor mij als volwassene is het altijd een hel! Al onze vrienden hebben kinderen, dus je bent de hele dag surrogaat mama aan het spelen. Anderzijds als de kids lol hebben, heb jij het ook. Maar ik ben wel altijd blij dat het maar een dagje is. Wellicht helpen deze tips, ik zal ze eens voorstellen 😉

    Like

  2. Dat drukke gedrag herken ik trouwens ook goed. Daarom wisselden wij buiten spelen en rennen altijd af met rustige dingen. Bij binnenkomst taart en drinken en daarna eerst een speurtocht of zo zodat ze wat hanteerbaarder werden….

    Like

  3. Mijn dochter is nu nog te jong, dus ik ben benieuwd wat ik er van ga vinden. Ik heb zelf altijd in de kinderopvang gewerkt, maar nu ik zelf moeder ben ervaar ik de drukte van kinderen heel anders.

    Like

    1. Haha! Het is echt niet te vergelijken. In de kinderopvang zijn er nog een soort van regels, maar met zo’n feestje ze die een beetje. En ze zijn natuurlijk uitgelaten!

      Like

  4. ik heb zelf geen kinderen, maar voor mij is een kinderfeestje wel een hel. al dat geschreeuw en ge-ren is niet aan mij besteed. gelukkig weten de meeste vrienden van mij dat en besparen ze mij gelukkig de kinderverjaardagen

    Like

  5. Ik kijk uit naar de kinderfeestjes!!! Ik hou wel van een feestje organiseren, dus kom maar op 😉 Misschien piep ik anders met 10 kleine koters om me heen, maar dat zien we dan nog wel!

    Like

    1. Het is ook echt wel leuk, maar weet alvast dat ze dan lekker druk en uitgelaten zijn. Feestjes organiseren vinden wij ook heel leuk. En als je dan ook nog een heel blij kind hebt, is het helemaal top!

      Like

  6. Die fles wijn op het einde deed het ‘m voor mij, haha! Heerlijk! Ik neem mijn petje af voor iedereen die een kinderfeestje organiseert. Wij zitten nog niet in de kinderen, maar ik krijg het toch spontaan bloedheet als ik al denk aan 10 van die rakkers die van hot naar her rennen. Maar hey, het feestje is geslaagd en daar gaat het om. Leuk om te lezen!

    Like

  7. Ik vind kinderfeestjes altijd wel pittig. Mijn zoontje mocht laatst 4 vriendje uitnodigen en toen zijn we naar Hans en Grietje geweest in Zeewolde waar ze lekker konden spelen.
    Vind het altijd wel een flinke verantwoordelijkheid om al die drukke jongens in de gaten te houden maar gelukkig is alles tot nu toe goed gegaan.

    Like

  8. Ik was ook nooit zo dol op kinderfeestjes. Was altijd bang dat de kinderen zich halverwege het feestje gingen vervelen en ik iets nieuws moest verzinnen. Gelukkig ligt die tijd ver achter mij.

    Like

  9. Ik heb met het eerste kinderfeestje van mijn zoontje 8 kindjes laten komen, dus met mijn twee kids erbij 10 kinderen van 4-5 jaar. We deden thuis een speurtocht en knutselen en tafelfriet, maar ik had me echt vergist in hoeveel werk dat is en hoe vermoeiend zoveel kids zijn. Volgend jaar iets minder kinderen denk ik 😉 Al heeft mijn zoontje de tijd van zijn leven gehad en dat is ook belangrijk!

    Like

  10. Kinderfeestjes…bij ons nog niet aan de orde. Ik vermoed dat ik er een haat-liefdeverhouding mee ga krijgen. Hihi want vind het wel heel leuk, het organiseren enzo. Maar lijkt me ook superintensief en druk!

    Like

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑